Történet

1870

az S.M.S. LEITHA és testvérhajója, az S.M.S. MAROS építésének kezdete

1871

a hajók vízre bocsátása

1872

a kész hajópáros első próbaútjai

1873

a hajók tényleges szolgálatba lépésének időpontja

1876

az első bevetés Belgrádnál

1878

a következő bevetés Bosznia-Hercegovina megszállásában

1879

az első átépítés

1882

a négycsövű szórólövegek felszerelése

1887

a következő nagy átépítés (a hajó mai kinézete ezt az állapotot tükrözi)

1893-94

a hajó soron következő nagyszabású átépítése, amikor a hajótesten kívül mindent kicseréltek

1914

az I.világháború kitörése, a LEITHA-t augusztus 11-én vetik be először, október 3-án viszont súlyos találatot szenved

1915

a helyreállítást követően áprilisban újra szolgálatba lép és októberben részt vesz Belgrád elfoglalásában

1916

részvétel a Románia elleni harcokban

1918

áprilisban a LEITHA és a MAROS számára véget ér a háború, leszerelik és kivonják őket a szolgálatból

1919

áprilisban újból szolgálatba helyezik a LEITHÁT, immár LAJTA néven a Tanácsköztársaság flottájába

1921

megkezdik a LAJTA végleges leszerelését, majd az üres hajótestet elárverezik és egy folyami kotróvállalat veszi meg

1928

a folyami kotrócég munkagéppé építi át a hajót és a JÓZSEF LAJOS nevet kapja

1948

a céget államosítják (Folyami Kotróvállalat-FOKA), a JÓZSEF LAJOS elevátorhajó az FK-201-es lajstromot kapja

1962

a hajó/munkagép első modernizálása

1977

az FK-201-es teljeskörű felújítása és az elektronika modernizálása

1992

egy svájci cég megvásárolja a FOKA eszközállományát

1993

a hajó átkerül a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum tulajdonába, majd az újpesti Hadikikötőbe várja az újjáépítést

2010

megkezdődik a hajó restaurálása és múzeummá építése Révkomáromban, majd Újpesten folytatódik, végül augusztus 20-án ünnepélyesen újra keresztelik

2014

látogathatóvá válik a Parlament előtt

2018

a Lajta országjárása

1870
1871
1872
1873
1876
1878
1879
1882
1887
1893-94
1914
1915
1916
1918
1919
1921
1928
1948
1962
1977
1992
1993
2010
2014
2018